Välkommen till Barncancerfondens blogg!

Här får du möta människor som delar med sig av sina erfarenheter om barncancer och verksamheten ur olika perspektiv.

MAJ

15

Jonas Karlsson

Jonas Karlsson

Förmågan att våga anpassa sig i en föränderlig värld

I torsdags var jag på ett seminarium som handlade om digital transformation. Ett rekryteringsföretag hade bjudit in till föreläsningen som kombinerades med frukost och på scen stod Pontus Staunstrup, ansvarig för Postnords innehållsstrategi och sociala medier.

Eftersom jag själv är vad man kallar för en millennial eller tillhör generation Y har jag här under klistrat in en förklaring av ordet digital transformation från Wikipedia. Vi Millennials gillar att googla saker…

För dig som inte har hört uttrycket millennial eller digital native innan, så är det en person som är född efter 1985 men innan år 2000. Det som utmärker oss är bland annat att mobiltelefoni och persondatorer har funnits sedan vi var unga och Internet, som började få sitt genomslag bland allmänheten 1995, har varit en stor del av våra liv under vår uppväxt. Man skulle kunna säga att vi är uppväxta mitt i en digital revolution.

Nedan följer således Wikipedias svar på vad digital transformation är.
För dig som inte har lust att läsa hela beskrivningen (troligtvis du som är millennial och vill ha snabb och lättillgänglig information) kommer här en kortfattad version:

”Digital transformation är de anpassningar ett företag gör för att vara konkurrenskraftiga i en digitaliserad värld”.

Digital transformation syftar på förändring kopplad till tillämpning av digital teknik i alla aspekter av det mänskliga samhället. Digital transformation kan ses som det tredje steget när det gäller att omfamna digital teknik: digital kompetens → digital förmåga → digital transformation. Det sistnämnda steget innebär i sig att tillämpning av digital teknik möjliggör nya former av innovationer och kreativitet i en särskild domän, snarare än att enbart förstärka och stödja befintliga metoder. 

I en smalare bemärkelse kan ”digital transformation” syfta på ”papperslös hantering” som exempelvis e-deklaration istället för skattedeklaration via pappersblankett.

Digital transformation påverkar både enskilda företag och hela sektorer av samhället som myndigheter och offentlig sektor, masskommunikation, konst, medicin, och vetenskap. 

I november 2011 publicerades en studie utförd av MIT Center for Digital Business och Capgemini Consulting , som fastställde att endast en tredjedel av världens företag har ett effektivt program för genomförande av digital transformation på plats. 

Just det sista stycket var intressant att reflektera över när jag efter föreläsningen funderade på hur vi på Barncancerfonden arbetar för att bemöta och förhålla oss till den digitala utvecklingen.

Något som försvårar den digitala transformationen, enligt Pontus Staunstrup, är att ledningsgrupper ofta är väldigt homogena. Gruppen består inte allt för sällan av merparten män i övre medelåldern som ser på utveckling, rent generellt, enligt nedan bild.

busy

 

Man har gått från att i 15-35-årsåldern se på utveckling som något spännande och revolutionerande till att efter 35 se på utveckling som något som är helt emot naturens lagar, inte grundar sig på erfarenhet och följer ”fel” ordning. Nya förslag och idéer ses som risker eller potentiella hot och man har svårt att förstå varför man inte bara ska ”arbeta efter det vinnande konceptet”, så som man alltid har gjort.

Som tur är tycker jag att Barncancerfonden inte faller inom ovan hypotes utan är bra på att anpassa sig i den digitala transformationen. Vi vågar testa nya insamlingsmekaniker och verktyg, vi anpassar vår webb så att den ska vara så enkel som möjligt för användaren, vi skapar nya kommunikativa koncept som blir lättbegripliga och har generellt sett ett öppet förhållningssätt.
Det är jag som ”millennial” glad för eftersom jag är övertygad om att vi kommer att behöva anpassa oss ännu mer och arbeta ännu smartare när det gäller digitala modeller i framtiden.

/Jonas

#Blogg100


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

.