Välkommen till Barncancerfondens blogg!

Här får du möta människor som delar med sig av sina erfarenheter om barncancer och verksamheten ur olika perspektiv.

FEBRUARI

27

Hanna Erixson

Hanna Erixson

Mina tankar kring den blåa stolen

Få människor som har tagit del av Barncancerfondens reklamkampanjer de senaste åren kan ha undgått den blåa stolen. Den har en central plats i i stort sett alla reklamfilmer, annonser och banners, och även om det är Freja, Eddie och alla andra barnhjältar som gör kommunikationen så otroligt gripande och äkta så har stolen blivit ett av Barncancerfondens främsta signum.

Jag minns hur tagen jag blev när jag såg kampanjen här nedanför. Det är ett tag sedan nu, men det är en sådan där kampanj som berörde mig på djupet och fastnade i minnet (vilket inte händer så ofta). Texten ”Idag drabbas ett barn av cancer” och den tomma blåa stolen gjorde den orättvisa sjukdomen så påtaglig och verklig. Cancer? Barn? Varje dag? Det är svårt att ta in. Vad jag inte visste då, eller innan jag började praktisera på Barncancerfonden för den delen, var att cancer fortfarande är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1-14 år. Det är ännu svårare att ta in.

Tomstol

Något som jag inte heller visste innan jag började min praktik är att 80 % av alla de barn som drabbas av cancer idag överlever. Målet är att utrota barncancer, att det inte ska vara den vanligaste dödsorsaken bland barn och att fler ska få möjlighet att uppleva livet. Det går framåt,  tack vare alla gåvor som Barncancerfonden har samlat in för att finansiera forskning och vård så överlever fler och fler barn. Hopp är därför ett av Barncancerfondens viktigaste ledord och jag tycker att det är så himla, himla bra. Den tomma stolen ska fyllas, det ska sitta ett barn där som har kämpat eller fortfarande kämpar för livet.

 

 

Ha en fin helg!

//Hanna

 

 

 


Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

.